تفاوت تبلیغات و بازاریابی

فرق بازاریابی و تبلیغات چیه؟

افراد زیادی هستن که بازاریابی و تبلیغات رو جدا از هم نمی دونن و از هر دو کلمه به یه منظور استفاده میکنن. با این که هر دو مهم و اساسی هستن و تاثیر بالایی بر موفقیت تجارت شما دارن ولی مفاهیم متفاوتی از همدیگه دارن. شناخت درست فرق بازاریابی و تبلیغات و استفاده درست هرکدوم بر پیشرفت شما موثر میشه.

در اول اجازه بدین تا هریک رو به شکل جدا از هم تعریف کنیم و پس از اون به بررسی فرق تبلیغات و بازاریابی بپردازیم.

تبلیغات چیه؟

معرفی و نمایش خدمات یا اجناس شرکت شما به مشتریان الان و بالقوه؛ با پرداخت پول و از راه شرکتها و فرصتهای جانبی مانند سایتهای اینترنتی و بیلبورد رو تبلیغات می گیم. (Advertising)

بازاریابی چیه؟

مجموعه فعالیتاتون واسه آموزش و تشویق آدما به انتخاب خدمات یا اجناس شما در میان رقبا رو بازاریابی می گیم. بازاریابی در واقع شامل بخشایی کوچکتر مانند چگونگی تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی خدمات و اجناس و جذب رضایت مشتریان واسه تشویق به همکاری دوباره با شما می شه. مجموعه این فعالیتا شما رو در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی کمک می کنه. (Marketing)

پس از تعریف و شناخت هر کدوم از  این دو معنی، درک بهتری نسبت به فرق اونا داریم، تبلیغات در عمل به عنوان بخشی از روند بازاریابی عمل می کنه و جداگونه از اون نیس. وظیفه تبلیغات معرفی قسمت مشخصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین روشای هدف دار لازم واسه چگونگی، جا و زمان معرفی محصولاته.

مثلا تعیین چگونگی تبلیغات شما در میان گزینه هایی مانند روزنامه ها، سایتهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون برعهده بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل قرار گرفتن این تبلیغات رو هم شامل میشه. تبلیغات گرون ترین بخش در بازاریابیه و به خاطر همین خیلی خیلی مهمه.

برنامه ریزی

  • شناخت بازار
  • شناسایی مشتریان هدف
  • تعیین روش هدف دار فروش
  • خدمات پشتیبانی
  • ارتباطات کاری
  • قیمت گذاری اجناس و خدمات
  • قیمت

  • تبلیغات
  • و …

تبلیغات هم یه برش از این کیک بوده و نقش مهمی در موفقیت شما داره، ولی واسه رسیدن به بیشترین بازدهی هماهنگی کافی بین اون و بقیه بخشای بازاریابی لازمه. روند بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و اندازه بازدهی اون در دراز مدت قابل اندازه گیریه.

فرق بازاریابی سنتی با بازاریابی اینترنتی

بازاریابی سنتی معمولا روی روشای برونگرا (Outbound Marketing) و ایجاد معطلی در زندگی روزانه افراد متمرکز بوده و از کانالایی مانند:

  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون
  • بلیبورد تبلیغاتی
  • تبلیغات در مترو
  • تبلیغات در روزنامه، مجله و …

استفاده می کنه. کارایی این روش ها به دلیل حجم بالای تبلیغات و بی حوصلگی مردم از این بمباران اطلاعاتی، روز به روز در حال کاهشه.

در مقابل بازاریابی اینترنتی قرار داره که بیشتر براساس روشای درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing) بوده و از کانالایی مانند:

  • سایت و وبلاگ
  • موتورهای جستجو (مانند گوگل)
  • شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و …)
  • تبلیغات بنری و کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ
  • و …

 استفاده می کنه. مزیت بزرگ روشای بازاریابی اینترنتی اندازه گیری اندازه تاثیر اون به طور دقیقه. در واقع به دلیل وجود وسایل آمارگیری پیشرفته ای مانند گوگل آنالیتیکز و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی، میشه یه مشتری رو از بدو ورود به سایت و پیمودن مراحل جور واجور تا انجام خرید پایانی ردیابی کرده و بهترین کانالا رو واسه جذب مشتری شناسایی و پیشرفت داد.

یکی از کلیدی ترین کانالای جذب بازدید کننده و ترافیک به سایت و افزایش فروش شرکت، بازاریابی از راه موتورهای جستجو اینترنتی مانند گوگله. طوریکه وقتی فردی کلمات کلیدی مربوط به کار و کاسبی شما رو در گوگل جستجو می کنه، نشانی سایت شما در بالاترین جایگاه یافته های ظاهر شه و با کلیک روی اون وارد سایت شما شده و با اجناس و خدماتتون آشنا شه.

واسه این کار باید سایت خود رو سئو یا واسه موتورهای جستجو بهینه سازی کنین. سئو اصول و قواعدی داره که آشنایی شما با اون واسه رشد اینترنتی کار و کاسبی تون بسیار لازمه. واسه آشنایی با اصول سئو و بازاریابی محتوایی می تونین مقالات وبلاگ رو مطالعه کرده و یا کتاب اختصاصی رو با عنوان “سئو محتوا یا بازاریابی محتوا محور” به طور کامل رایگان از راه لینک صفحه زیر دانلود کنین:

بازاریابی محتوا